CARA MEMPERBAIKI PRINTER CANON MP198

Salam semua..ok kali nie sy nak kongsikan mcmana nk reset canon mp190…sblm tu..biar aku crita sket ttg pengalaman aku dlm dunia printer ni..ok..aku ada 4 biji printer…sumenye pon asyik error2 je trus..aku pun pening..xkan nk beli je kan..so aku iktiar la cne nk buat n perbaiki bnda ni…emm..korang jgn rsau bnda ni sng je lau korng fhmkan btul2…skang…aku ada sebiji printer mp190 yg dah lme x pki simpan dlm stor n skang aku dh…
gne blik koz aku dah perbaiki sndri…jd..ni la aku nk konsi sket cne nak buat,ape brg2 yg perlu…pada hakikatnye mmg rmi yg mls nk buat bnda ni pasal kotor sangat..aku sndri pon x tahan..tangan asyik ade ink je…ssh pla tu nk hilangkan..mmg kotor la…tp hasil berkat kesabaran aku,3 hari aku buat printer aku…alhamdulilah…skang dah ok…ok skang aku mk gtau cne cra2 dia…pertama…korng kene buka printer tu kc bogel die…ok…kebiasaanye printer canon ni masalah die ERROR 27,INK ABSOBER FULL…nk tau pe mkne bnde tu…ok…dalam printer tu ade satu span yang mmg tmpt tuk kumpul ink je…so,sbb tu lah die ckap ink absober almost full sbb span tu dah penuh ink…korang kene bukak satu2 besi2 yg ade kat dalam…span tu terletak di blakang di bawah roller..so pndi2 la korng buka…n then bile dah buka sume..pastikan korng ingat cne nak bg balik tau…lau tau buka je…nk bg blik xtau…yu mslah tu..hehehe…em..ok…bile dh buka…span tu dah nmpk….korng cuci la span tu..bg bersih…bg kering ye…ok..ble dah kering….letak balik…pasang sume bnde2 tu blik…jgn ada slah pasang..koz ble slh psng…mslh len akn timbul…ok…now…aku nk bgtau cne nak reset bende tu…bce n fhmkan betul2 ok…

1.Tekan button ON/OFF(jangan lepas)\
2.Tekan button CANCEL sekali pastu lepaskan cancel n pastikan button ON/OFF tu x dlepaskan ok…
3.Dalam keadaan button ON/OFF msih ditekan…tekan dua kali button cancel tu..pastu lepas…tgu smpi skrin tu tulis nombor “0”…

4.ok skang dah kosong kan…sebelum tu..no korng kene ingat..pastikan driver printer dh install k dalam laptop korng tu..n ble die dah dlm keadaan standby bermakneĀ  “0” tu…korng kene donlod satu software ni k…
>>>http://www.4shared.com/get/9tkgx6MF/ServiceTool_V1074MP198.html;jsessionid=A5B2C482B83D072E0EA7F87CF74C8BAE.dc322

ok..ble dh donlod..pastu install la…pastikan sume cable2 dh cucuk kat laptop korng tu..ble dh kuar satu tab..korng cume perlu tekan “MAIN” tu je..pastu tgu kejap…smpi printer x bekerja…pastu..of printer…tutup software tu..buka printer blik..insyaallah lau korng buat dgn betul printer tu akan tulis number “1” seperti mula2 korng beli…ble dh mcm tu bermkne printer tu dh siap tuk digunakan seperti biase..k..so papepon…cume tu je…kene fahamkan betul2…k..sekiaranya korng ade pape soalan…korng bleh tnye k…mdh2han ape yg sy kongsikan kli nie bleh mmberi manfaat kpda krng di luar sne…selamat mencoba!!!

3 Responses to CARA MEMPERBAIKI PRINTER CANON MP198

  1. ekma berkata:

    Bolih tak tolong terangkan cara membuka body printer mp198 pada saya…terima kasih

  2. laungansore berkata:

    Tq.ekma..saya akn tunjukkan caranya.Saya akn update dlm masa yg terdekat sbb,sekiranya sy memberi scara lisan kmgkinan anda tidak dpt memahami..jdi saya akn buatkan satu tatarajah tuk awk..k..

  3. laungansore berkata:

    Ekma…sy sudah postkan langkah2 untuk membuka body printer mp 198..sekiranya anda mempunyai masalh,anda boleh jelaskan dgn saya..tq

Tinggalkan Jawapan

